home - vereniging - bibliotheek - Kamervarens
Kamervarens
Boy Altman, 1998, ISBN 90-6248-868-4

boekbespreking: Harry Roskam

Boy Altman is geen onbekende van de Nederlandse Varenvereniging en is al vele jaren lid.

Kamervarens, het geeft het al aan,  gaat het hier om niet-winterharde dus tropische en subtropische soorten die alleen in een verwarmde ruimte hier kunnen gedijen als ze goed verzorgd worden. Dat laatste lijkt de drijfveer van dit boek te zijn geweest.
De wetenschap dat al die duizenden varentjes bij de mensen thuis een zachte dood sterven bij gebrek aan goede verzorging is Boy een doorn in het oog. En terecht, een varen verdient beter. Uitgebreid wordt beschreven wat een varen allemaal zoal nodig heeft en waar het mis kan gaan.

Maar liefst 30 pagina’s lang wordt de verzorging van varens in al zijn facetten beschreven. Van acclimatiseren, belichting, potvormen en typen, verpotten, luchtvochtigheid, temperatuur en luchtverversing, watergeven en besproeien,
bemesting tot bescherming tegen insecten.

In het hoofdstuk stekken, scheuren en marcoteren, is de beschrijving van het inkorten van een te hoog gegroeide boomvaren instructief beschreven. Jammer dat hij echter in dit hoofdstuk het advies geeft vooral de boomvaren van bovenaf, dus in het hart, water te geven. In de kamercultuur is dat helaas de beste manier om dat hart te laten wegrotten en dus de dood van je plant te bevorderen. Beter is de stam nat te houden, maar binnen nooit in het hart te gieten. Het gebrek aan voldoende luchtcirculatie in de kamer is hier de boosdoener.

Een hoofdstuk over moderne weefselcultuur is interessant, maar voor de leek en zelfs de gevorderde liefhebber onbereikbaar en daarmee een beetje veel van het goede.

De soortenbeschrijving komt naar naar voren in het hoofdstuk de varenfamilie van
A tot Z. Hierin worden voornamelijk de commercieel in de handel verkrijgbare soorten en cultivars beschreven. Erg leuk in deze beschrijving is de consequent toegepaste uitleg van de betekenis van de Latijnse naam. De foto’s bij de soortbeschrijvingen zijn van uitstekende kwaliteit.

Boy heeft met dit boek een moedige poging gedaan om de belangstelling voor varens bij het publiek te bevorderen. Het heeft (te) lang geduurd voordat er een varenboek van deze kwaliteit in het Nederlandse taalgebied verscheen.